Consumenten willen keuzevrijheid in gebruik mobiele diensten

Consumenten willen keuzevrijheid

Consumenten willen de keuze welke mobiele diensten ze via hun smartphones gebruiken; voor meer korting willen ze gebruik beperken. Een kleine zes procent van de Nederlanders is bereid meer te betalen voor standaard toegang tot alle mobiele diensten via mobiel internet. 47 procent wil liever korting dan standaard toegang tot alle diensten. In ruil voor korting willen consumenten de keuze af te zien van streaming video, VoIP en chatdiensten (zoals YouTube, Skype en Whats App) via het mobiele internet. 46 procent van de Nederlanders zou helemaal geen mobiel internet meer gebruiken als de prijzen stijgen doordat alle diensten standaard beschikbaar moeten zijn. Dat blijkt uit representatief onderzoek van DirectResearch.nl onder bijna 1000 Nederlanders in opdracht van Vodafone.

Het amendement van de oppositie staat haaks op deze consumentenwensen. Die wil netneutraliteit in de wet vastleggen op een manier die consumentenkeuze onmogelijk maakt. Als netneutraliteit verplicht wordt, mogen telecomaanbieders niet langer internet met beperkingen aanbieden waardoor het ook niet meer mogelijk is kortingen aan te bieden aan de consumenten voor wie dit aansluit bij hun behoeften. Dit zal voor een grote groep consumenten een forse stijging van de prijzen voor mobiel internet met zich meebrengen. Op woensdag 8 juni debatteert de Tweede Kamer over dit onderwerp. Met een aanpassing in het amendement is het volgens Vodafone mogelijk om tegemoet te komen aan de wensen van de consument. Dan wordt netneutraliteit het uitgangspunt maar kan de klant zelf kiezen om bepaalde diensten niet te gebruiken tegen een korting.

Beheersbare prijzen
Door de toename van het aantal smartphones en het dataverbruik moeten telecombedrijven steeds meer investeren in stabiele mobiele netwerken. Door de opkomst van gratis telefoon- en sms-diensten via het web, maken een kleine maar snel groeiende groep consumenten bovendien steeds minder gebruik van betaald bellen en sms-en. De inkomsten uit bellen en sms op het mobiele netwerk lopen daardoor zo hard terug dat het voor de mobiele telecomaanbieders noodzakelijk wordt om over te gaan op nieuwe verdienmodellen. Om ervoor te zorgen dat de prijzen beheersbaar blijven en geleidelijk aan kunnen stijgen, is keuzevrijheid voor consumenten een goede oplossing.

Advertenties

Over Telecom News

News : Services & Telecom solutions entreprises : Fax Internet, Conference Call, Video Conference, Voice Over IP & VoIP ...
Dit bericht werd geplaatst in Fax en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s